کودک، خانواده، سلامت و صنعت | نی نی سایت

نی نی سایت یک پلتفرم مقاله محور درباره محصولات مخصوص کودکانه است که در فضای دوستانه و همراه با مادران عزیز به بحث و گفتگو میپردازیم.

  • ۰
  • ۰

برقراری ارتباط با دیگران یک امر واجب و جدایی ناپذیر در زندگی روزمره انسان ها است و روش های مختلفی برای تحقق آن وجود دارد. یکی از ساده ترین راه ها برای برقراری ارتباط، رو در رو صحبت کردن با دیگران می باشد اما تا به حال برایتان پیش آمده است که فرد مقابلتان به محض اینکه لب به سخن باز کرد، به دلیل بوی بد دهان او، آرزو می کردید که ای کاش زودتر ساکت شود یا دنبال راه فرار باشید؟ متاسفانه بوی بد دهان مشکلی است که بسیاری از افراد درگیر آن بوده و به دنبال راه چاره برای رفع آن هستند. اگر در ادامه مطلب با ما همراه باشید دلایل بوی بد دهان و راه های از بین بردن آن را به طور کامل شرح می دهیم تا مکالمه لذت بخشی را با دیگران داشته باشید.

علت های رایج برای بوی بد دهان

علل بوی بد دهان

پیش از آن که به حل مشکلی بپردازیم ابتدا باید دلیل پیدایش آن را بدانیم. بوی بد دهان علل مختلفی دارد که می توانند اطرافیان را آزار دهد. از جمله دلایلی که می توان برای بوی دهان نام برد شامل:

  • غذاها

از اصلی ترین دلایل که می توان برای این مشکل نام برد، مصرف مواد غذایی است که بوی بدی در دهان ایجاد می کنند. معمولا غذاهای پر ادویه، سیر، پیاز و فلفل دلمه ای می توانند باعث بوی بد در دهان و نفس شوند. این مواد غذایی باعث افزایش باکتری های مضر در دهان می شوند.

  • خرابی یا پوسیدگی دندان

خرابی و پوسیدگی دندان به خودی خود درد بسیار زیادی دارد که تحمل آن طاقت فرا است. زمانی که این درد را نادیده بگیرید مشکلات جدی تری در انتظار شما خواهند بود که عفونت یکی از مهم ترین نتایج این مشکل است و همین موضوع می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود.

  • خشکی دهان

صبح ها بلافاصله بعد از بیدار شدن، دهان بوی بدی می دهد که این موضوع مشکل خاصی نبوده و نیاز به درمان ندارد اما اگر شما جزو آن دسته از افرادی باشید که شب ها نمی توانید از بینی نفس بکشید و با دهان باز می خوابید، خشکی دهان شما مزید بر علت می شود و بوی بد دهان را چندین و چند برابر می کند.

  • داروها

داروها می توانند زمینه ساز ایجاد بوی بد در دهان شوند اما منظور از زمینه ساز چیست؟ دارو به خودی خود سبب تغییر بوی دهان نمی شوند، بلکه می تواند باعث ایجاد علت این امر شود. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، خشکی دهان یکی عواملی است که در ایجاد بوی بد دهان موثر است، از طرفی مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین (برای رفع آلرژی)، تریامترن (جهت درمان بیماری های قلبی) و راکوتان (برای بهبود جوش صورت) می توانند عوارض جانبی به خصوص خشکی دهان را به دنبال داشته باشند.

راه های جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان

حال که با علل ایجاد بوی بد دهان آشنا شدید، ابتدا باید سعی کنید از عواملی که باعث این موضوع می شود دوری کرده و سپس اقدام به انجام روش های زیر نمایید.

1.مسواک زدن دندان ها

مسواک پاتریکس

بدون شک همه افراد از فواید مسواک زدن آگاه هستند و بعید است کسی مسواک شخصی نداشته باشد. زمانی که یک وعده غذایی میل می کنید، ذرات مواد غذایی در فضای دهان شما باقی می مانند که برای از بین رفتن نیاز به شستشو دارند. نکته حائز اهمیت این است که باید مسواک به صورت اصولی مورد استفاده قرار گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود. سعی کنید هنگام خرید مسواک نهایت دقت را به خرج دهید تا مناسب ترین نوع آن را که با آناتومی دهان و دندان شما سازگار است تهیه کنید تا هیچ آسیبی به فضای داخلی دهان شما وارد نشود.

2.نخ دندان، پاکسازی عمیق

تنبلی را کنار بگذارید و رعایت بهداشت دهان و دندان خود را در اولویت قرار دهید و بیش از هر چیز دیگری به آن اهمیت دهید. این را بدانید که مسواک زدن یک امر لازم است اما متاسفانه کافی نیست؛ چراکه قادر به پاکسازی فواصل بین دندان های شما نیست. فواید نخ دندان بی شمار است اما یکی از موارد بسیار مهم که هرکسی را مجاب به استفاده از آن می کند، کمک به رفع بوی بد دهان می باشد. ذرات و باقی مانده مواد غذایی ممکن است به داخل فواصل بین دندان نفوذ کنند که متاسفانه مسواک به تنهایی نمی تواند آن ها را پاکسازی نماید؛ از این رو استفاده از نخ دندان می تواند کمک شایانی کند. در صورت تنبلی در این زمینه، باکتری ها در بین دندان ها رشد می کنند و نه تنها باعث ایجاد بوی بد در فضای دهان می شوند، بلکه کی توانند زمینه ساز پوسیدگی دندان نیز باشند.

3.دهانشویه، کمک به تازگی نفس

دهانشویه ها در انواع مختلفی تولید شده اند که هر کدام اثر بخشی خاصی دارند. برخی از دهانشویه ها می توانند بوی بد دهان را از بین ببرند و سبب تازگی و خوشبویی نفس شوند. دهانشویه هایی که سبب خوشبویی فضای دهان می شوند فاقد الکل بوده و باکتری هایی که باعث ایجاد بوی بد می شوند را از بین می برد.

4. حفظ رطوبت دهان، کمک به از بین رفتن باکتری ها

رطوبت می تواند در از بین رفتن باکتری هایی که بوی بدی در دهان ایجاد می کنند، موثر باشد. دهان خشک علاوه بر بوی بد، باعث ترک خوردن سطح زبان نیز می شود. سعی کنید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید و همچنین برای تولید بزاق بیشتر، از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

5.استفاده از گیاهان خوشبو

یکی از بهترین راه ها که می تواند بوی خوشی در فضای دهان شما ایجاد کند، مصرف سبزیجات معطر است. جعفری، ریحان و نعنا از جمله سبزیجاتی هستند که در کنار فواید بسیار زیاد، می توانند در از بین بردن بوی بدن دهان موثر باشند. سعی کنید مصرف سبزیجات را تا حد امکان بالا ببرید و رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا سلامت بدنتان نیز تضمین شود.

6. دهان خوشبو به کمک دمنوش ها

دمنوش ها با توجه به ترکیباتی که دارند خواص فراوانی برای بدن به همراه خواهند داشت. دمنوش پونه، نعنا و آویشن که برای بهبود سرما خوردگی و عفونت بینی مورد استفاده قرار می گیرند، به دلیل عطر و طعم خوبی که دارند می توانند برای رفع بوی بد دهان موثر باشند. دمنوش گل گاو زبان نیز که برای بهبود آرامش اعصاب و روان بسیار معروف است، می تواند 30 درصد از باکتری های درون دهان را مهار کند و از ایجاد بوی بد پیشگیری کند. در مطلب فوق تمامی راه ها و ترفندهایی که بتوان توسط آن ها بوی بد دهان را از بین برد، نام بردیم. اگر با رعایت و انجام موارد بالا باز هم از بوی بد دهان رنج می برید بهتر است به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این مشکل می تواند ریشه در بیماری ها و شرایط داخلی بدن شما داشته باشد.

جمع بندی

علل اصلی بوی دهن

در این مقاله سعی کردیم مطالبی را بازگو کنیم که بتوانید به کمک آن ها از شر بوی بد دهان خلاص شوید. همیشه به یاد داشته باشید برای داشتن دندان های سالم باید از بهترین و با کیفیت محصولات استفاده نمایید تا نتیجه خوبی نیز بگیرید. شرکت پاتریکس یک برند معروف است که در زمینه تولید کالاهای مربوط به بهداشت دهان و دندان فعالیت می کند. شما می توانید با مراجعه به سایت پاتریکس با آدرس اینترنتی https://patrix.ir/ از تمامی محصولات این شرکت مطلع شوید.

  • ۰۲/۰۴/۱۳
  • علی رضایی

بوی دهن

مسواک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی