کودک، خانواده، سلامت و صنعت | نی نی سایت

نی نی سایت یک پلتفرم مقاله محور درباره محصولات مخصوص کودکانه است که در فضای دوستانه و همراه با مادران عزیز به بحث و گفتگو میپردازیم.

  • ۰
  • ۰

نورد سرد فرآیندی است که طی آن فلز در دماهای کمتر از دمای تبلور مجدد از طریق غلتک ها عبور می کند. فلز فشرده و متراکم می شود و قدرت تسلیم و سختی فلز را افزایش می دهد.

نورد سرد نوار فلزی بخش ویژه ای در صنعت فلزکاری است. هدف از این فرآیند ایجاد نوارهای فلزی نازک تر با دقت ابعادی خوب و کیفیت سطح اختصاصی برای کاربردهای مختلف است.

فرایند نورد سرد

نورد سرد چگونه کار می کند؟

اندازه نوارهای اولیه تا تقریباً 2 متر عرض و چندین میلی متر ضخامت می تواند باشد. این در حالی است که از طرف دیگر آسیاب های نورد سرد می توانند نوارهای بسیار باریک با عرض چند سانتی متر را پردازش و تولید کنند که به یک نوار ضخامت 10 میکرون نزدیک می شود.

مراحل انجام نورد سرد

بر خلاف نورد گرم، فرآیند نورد سرد در دمای محیط انجام می شود. معمولاً خنک‌سازی اجباری برای نگه داشتن دمای فلز زیر دمای تبلور مجدد اعمال می شود که منجر به افزایش خواص فیزیکی و سطحی می شود.

محصول نهایی این فرایند، ورق سرد یا ورق روغنی نام دارد که روی سطح آن با استفاده از روغن نورد سرد تمیز با کارایی بالا پوشیده شده و بهترین کیفیت را دارد. از روغن برای روانکاری در رول بایت و خنک سازی نوار فلزی و رول های کار استفاده می شود.

توجه داشته باشید که روانکاری کامل هیدرودینامیکی در رول بایت به هیچ وجه مطلوب نیست؛ زیرا منجر به عدم چسبندگی می شود. چسبندگی کم کنترل نوار را کاهش می دهد، سرعت تغییرات را افزایش می دهد و ممکن است منجر به انحراف ضخامت شود و به همین علت باعث ایجاد بسیاری از عیوب سطحی می شود.

محصول نهایی

در نتیجه انجام فرایند نورد سرد، ورقه های فولادی به دست می آید که اصطلاحا ورق سرد نامیده می شوند. این محصول مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی دارد که موجب شده است تا در موارد متعددی به کار برده شود. اطلاعات تکمیلی در رابطه با ورق سرد را در این مقاله از گروه صنعتی فولادیار کوروش بخوانید.

  • ۰۱/۰۲/۲۸
  • علی رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی